عموما در استانهای شمالی کشور بعلت بارندگی های زیاد و مداوم، آب ماندگی در فصول پاییز و زمستان به رغم برخورداری از بیشترین نزولات آسمانی ، اراضی برنج بین کشت دو شالی آیش و خالی گذاشته می شود که از این ظرفیت خالی برای تولید علوفه می توان استفاده نمود تا  موجب توسعه دامداری ها در این استانها شد.

از طرفی در سایر نقاط کشور گیاه علوفه ای زمستانه پرمحصول و مقاوم به سرمایی در دسترس کشاورزان قرار ندارد که بواسطه بهره گیری از بارندگی های فصول پاییز – زمستان و بهار اقدام به تولید علوفه برای مصارف دامداری ها داشته باشند.

 با همفکری کارشناسان داخلی و خارجی و کشت های آزمایشی در مناطق مختلف کشور، شرکت نگین سبز برنا برای اولین بار در سطحی گسترده اقدام به معرفی محصول جدید علوفه ای بنام ” کلزا علوفه ای ” نموده و در سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ در ۷ نقطه کشور این آزمایشات انجام و طبق گزارشات واصله (جدول پیوست خبر) نتایج با موفقیت چشمگیری همراه بوده است .

در صورت ثبت بموقع رقم کلزا علوفه ای مورد آزمایش قرار گرفته بنام “پراست” در فهرست ملی ارقام گیاهی ، امکان تامین لاین والدینی و تولید بذر گواهی شده این رقم در داخل کشور و شتاب در توسعه کلزای علوفه ای فراهم خواهدشد.

 نام استانتاریخ کاشتتاریخ برداشتعملکرد (کیلوگرم در هکتار )
۱خوزستان۶/۹/۹۷۲۶/۱/۹۸۱۳۰٫۰۰۰
۲مازندران۲۰/۸/۹۷۱۱/۲/۹۸۳۵٫۰۰۰
۳تهران۱۷/۸/۹۷۲۸/۱/۹۸۱۲۰٫۰۰۰
۴ کرمانشاه۲۸/۷/۹۷۲۶/۱/۹۸۱۰۳٫۰۰۰
۵گلستان۲۷/۸/۹۷۱۸/۱/۹۸۸۴٫۰۰۰
۷گیلان۲۹/۸/۹۷۲۴/۱/۹۸۴۶٫۰۰۰

Similar Posts