تهران – ایرنا – سرپرست وزارت جهاد کشاورزی یکی از چالش‌های بخش کشاورزی را پایین بودن عملکرد عمومی در این بخش دانست و گفت: در نظر داریم طی پنج سال عملکرد تولیدات کشاورزی در هکتار افزایش پیدا کند.

عباس کشاورز در گردهمایی ملی مدیران ستادی و استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره افزایش بهره وری آب و عملکرد محصولات کشاورزی افزود: با توجه به اینکه آب مورد نیاز بخش کشاورزی در استان‌های گلستان، خوزستان  و آذربایجان غربی فراهم است اما به جز تولیدکنندگان پیشرو مابقی کشاورزان ما با مشکل پایین بودن عملکرد تولید روبرو هستند که همین امر در درامدزایی آنان نیز موثر است.

وی اظهارداشت: طی پنج سال آینده باید از هر متر مکعب آب، ۱.۵ کیلوگرم گندم تولید شود به طوری که تولید گندم در هر هکتار به هفت تن و پنبه به پنج تن برسد تا تولید اقتصادی شود.

تعاون روستایی متولی تجارت کشاورزی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا باید متعادل شود تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی تجارت بخش کشاورزی پرچمدار انسجام تعاونی‌ها و تشکل های کشور است به طوری که بدون تقاضا و بازار هیچ تولیدی پایدار نیست.

وی براین باور است که سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازار رسانی محصولات کشاورزی نقش مهمی دارد بنابراین هر اتفاقی برای قیمت محصولات کشاورزی بیفتد به عملکرد این سازمان برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: طی سالهای گذشته دولت تولید پنبه را رها کرده بود اما تعاونی ها و تشکل ها توانستند باعث سرپا ماندن این بخش شوند.

بخش کشاورزی ایران چهار چالش دارد

وی، تامین امنیت غذایی، حفاظت از منابع پایه و افزایش درآمد بخش کشاورزی را سه انتظار دنیای امروز از بخش کشاورزی برشمرد و گفت: دولت ها وظیفه تامین امنیت غذایی کشورشان را دارند،  اکنون بجز دو کشور هلند و لوکزامبورگ که تولیدکننده تجهیزات کشاورزی هستند اما مبادله محصول نمی‌کنند، اما تامین کننده امنیت غذایی کشور خودشان هستند.

وی افزود: در بحث حفاظت از منابع پایه همچون آب و خاک، این مسئولیت تکلیف زیست محیطی برای دولت و همه مردم ایجاد می کند.

کشاورز درباره افزایش درآمد کشاورزان اظهارداشت: تلاش  داریم غرامت کشاورزان افزایش یابد وقتی درآمد فعالان اقتصادیی (کشاورزان ، کارخانجات و صنایع) افزایش پیدا نکند امکان پس انداز وجود ندارد  زیرا توسعه از را تزریق منابع دولتی اتفاق نمی افتد بلکه باید با پس انداز انجام شود.

وی ادامه داد: دولت ها با منابع موجود فقط می توانند زیربناها و زیرساخت ها را فراهم کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی با بیش از پنج چالش قابل حل نیست گفت: کشاورزی کشور ما  با سه تا چهار چالش بهره وری آب، کاهش عملکرد و بهره وری، پایین بودن درامد و ناپایداری منابع روبرو است که به نظر من با دانش و تکنولوژی امروز قابل حل است.

وی با تاکید براینکه هیچ کس فارغ از مسئله آب نباید به توسعه فکر کند افزود: آب چالشی جدی است که  کسی نمی‌تواند از آن فرار کند.

وی ادامه داد: به طور عمومی عملکرد و بهره وری در بخش کشاورزی پایین است ما نمی‌توانیم از مصرف یک کیلوگرم کود یا یک متر مکعب آب به اندازه کافی پول در بیاوریم.

کشاورز درباره ناپایداری منابع اظهارداشت: امروز خاک‌ های ما در معرض فرسایش و تخریب هستند ضمن اینکه در بحث ناپایداری اقتصادی نیز با ناپایداری قیمت‌ها و درآمد کشاورزان نیز روبرو هستیم اما هنوز به امر بازار و تقاضا در بخش کشاورزی نپرداخته ایم.

وی فاصله بین تولیدکنندگان  و مصرف کنندگان را زیاد دانست و  گفت: هیچ تولیدکننده ای بدون تفکر به مصرف کننده نباید به امر تولید بپردازد این فاصله به نفع طرفین نیست و باید کاهش یابد.

این مقام مسئول چالش اقتصادی بخش کشاورزی را افزایش جمعیت و تامین امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: ما فکر می‌کنیم که این بخش فقط جای کشاورزی چی‌ها است، در حالی که کشاورزی، یک موضوع اقتصادی است و بدون تقاضا، هیچ تولیدی  امکان پذیر نیست.

وی براین باور است بخش کشاورزی می تواند در اشتغال زایی و کاهش بیکاری نقش بسزایی داشته باشد گفت: مشکل آب در بخش کشاورزی قابل حل است اما اشتغال را دولت باید حل کند و بخش کشاورزی می تواند این مشکل را برطرف کند.

تک نرخی شدن ارز به نفع بخش کشاورزی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره واقعی شدن نرخ ارز نیز گفت: طی سالهای گذشته پایین نگه داشتن نرخ ارز علاوه بر سرکوب بخش کشاورزی موجب ضرر و زیان این بخش شده بود.

کشاورز با بیان اینکه تحریم ها برغم مشکلات عدیده موجب واقعی شدن نرخ ارز شد افزود: معتقدم تک نرخی شدن ارز به نفع بخش کشاورزی کشور باشد زیرا این بخش دارای قابلیت صادراتی است و در شرایط امروز می توان درامد زایی خوبی داشت.

وی در پایان با تاکید براین که کوچک سازی به نفع دولت است گفت: با کوچک سازی دولت موافقم و باید بخش عمده فعالیت ها به بخش خصوصی  و تشکل ها واگذار شود تا دولت بتواند به فعالیت های زیربنایی و زیرساختی و حاکمیتی خود بپردازد.

گردهمایی ملی مدیران ستادی و استانی سازمان مرکزی روستایی ایران به مدت یک روز و با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی تولید و سهامی زراعی استانها در محل سازمان مرکز تعاون روستایی ایران برگزار شد.

Similar Posts