عباس کشاورز روز دوشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی که در محل سازمان تحقیقات کشاورزی برگزار شد افزود: شرایط امروز کشور تحت فشار جدی جنگ اقتصادی قرار دارد به طوری که امنیتی بودن امنیت غذایی کشور لمس می‌شود.

وی سیاست بخش کشاورزی را تقویت تولید داخلی دانست و اظهار داشت: اکنون شرایط کشور ایجاب می کند ما به تولید بپردازیم که همین امر کمک همه سیاستمداران، محققان ، پژوهشگران، دانشگاهیان، مروجین، کارشناسان ، کشاورزان را می‌طلبد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شاخص های پایداری تولید، چالش آب،  و کسب و کار و درآمد کشاورزان باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: افزایش تولید بدون درنظر گرفتن بازار و محل تقاضا برای کسی سود ندارد به طوری که امسال درآمد کشاورزان ما از محل تولید سیر، گوجه فرنگی، هندوانه و خیار ناچیز بود.

وی بر این باور است که این امر محقق نمی شود به جز اینکه همکاری خانواده بخش کشاورزی، محققان، پژوهشگران، مروجان و  دانشگاهیان را داشته باشیم.

کشاورز با تاکید براینکه تحقیقات به عنوان نگین توسعه کشور باید مورد حفاظت قرار گیرد گفت: برای تولید پایدار باید رفتار و اقداماتمان در بخش کشاورزی اصلاح و بازنگری شود که برای رفع مشکلات تلاش مضاعف نیاز است.

مشکل جدی کشور در تامین بذر سبزی و صیفی

کشاورز با بیان اینکه کشور ما در تامین بذر سبز ی و صیفی شکننده است، تصریح کرد: اکنون به دلیل تحریم ها کشور در تامین بذر به ویژه بذر سبزی و صیفی با مشکل جدی روبرو است.

وی با بیان اینکه در بذر سبزی و صیفی ۹۰ درصد وابستگی داریم افزود: در بذر پیاز وابستگی نداریم.

به گفته وی، این در حالیست که به ظاهر مواد غذایی تحریم نیست اما سایر مقررات در بخش تامین سایه می اندازد.

وی رضایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را برای تولید بذر مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: با وجود اینکه تکنولوژی بذر در دنیا، درحال تغییر است اما باید محققان، پژوهشگران و گروه های دانشگاهی ما تعدادی ارقام بذر را تهیه کنند حتی اگر در گام های اولیه مورد رضایت کشاورزان قرار نگیرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: به طور حتم کیفیت بذر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا باید مورد رضایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باشد.

وی اظهارداشت: در بخش تامین کود مورد نیاز بخش کشاورزی وابستگی ما زیاد نیست اما لازم است که تغییر رویکرد جدی در این بخش داشته باشیم تا وابستگی کاهش یابد.

کشاورز در بخش مکمل های دارویی و غذایی گفت: هم اکنون در تامین هورمون های تولید مرغ، تخم مرغ ، شیر و گوشت وابستگی داریم زیرا نوسان قیمت روی تولید و کیفیت محصول اثرگذار است بنابراین باید تلاش کنیم این مشکل برطرف شود.

به گزارش ایرنا، در مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی ۱۰ نفر از محققان، پژوهشگران تجلیل شدند.

Similar Posts